Friday, June 24, 2011

KARI DAGING ALA MAMAK

Assalamualaikum

Anda pun cubalah sesuatu yang baru jugak!

Wah!tetibe title nak tiru tagline yuna*iklan libresse..;D..okeh skang ni ak da start cuti semester..terlewat 6 mggu sbb amek intersesi..hee..xpelah,lewat2 pun,cuti gak..seperti biase,kalo da namenye cuti puunn,keje ak d rumah adalah spt seorang suri rumah tangga yg sgt berjaya..T_T..
memasak,mengemas,membasuh,mengelap,menyapu,melipat kain baju,menggosok baju keje mak bapak..wah,sume ak la yg buat..bukan nak merungut..hehe..tapi,tula die kan..enjoy la jugak sbb bukan selalu pongg..o_O..*ikhlas xni?mueehehe..

oklah ini hari,ak cube msak sesuatu yg ak xpnah msak sblom ni..kari daging ala mamak..aiyoyo..slame ni msak kari gune santan tapi,ini kari tarak guna santan..*tetibo speaking mamak..muahaha..senang ajo cara nak msak rupenye..ak ni xde la pkar mane pun bab masak2 ni..boleh la skit2..;D..

ginilah di pendekkan cite ye..hehe..ak google saje resepi ni..sumenye di hujung jari anda..;)

Bahan2:
2 biji bawang besar
Daun kari
Sos cili
Kicap manis
Serbuk cili
Serbuk kari  *ak gune alagappas barulah mamak..;D
Serbuk perasa
Air
Garam secukup rasa

Cara2 nya:

bawang besar tadi dimayang halus dan basuh daun kari yg d petik kat blakang umah..^_^

letak minyak..jgn banyak2 nau..kang xckup,tambah lg ye..;D..*jenuh carik kuali yg semonggah sket..yola nak ltak lam vlog..kang kuali vuruk,apo lak ghoman ey..hehe..

tumis bawang tadi smpai agak2 layu tu,masukkan daun kari..tumis smpai naik bau..nyummeehh bau ey..

dah naik bau tu,masukkan bancuhan serbuk cili dan serbuk kari tadi,,gaul2 lagi jgn bg die mlekat..then biarkan skejap..

dah pecah minyak,masukkan daging yang telah direbus smpai empuk..pastikan daging tu lembut,senang nak mkan..nak bagi mak bapak mkan kan,,kang liat,tecabot lak gg pelesu..ngehehe..

bile dah gaul rata,masukkan sos cili,kicap manis,serbuk perasa,garam dan air secukupnya..*serbuk perasa tu kiub ayam ye..gaul2 lagi sambil tu gelek2 sikit,exercise katenye..ha gitewww..

biarkan sampai menggelegak,menggelupur..then hidang la bersama lauk lain..ak ni tetibe ternampak la budu..tetibe feeling2 org kelate..;D..ape lagi..amek limau,bawang,cili api..potong2,sap sap sap..siap..wah ko xmenahan sap sap sap..cas2 pro..muahaha..then,lotak ataih mejo..ha sile la mkan..;)

ade lagi lauk..kerabu mangga..tapi,xbuat lagi..hehe..makan ngan nasi paneh..layansss...;D
selamat mencuba!

*lepas ni blog ak jadi blog mak2 ye..pkir nak msak ape hari2..kalo ade resipi yg best2,ak share kat cni yeh..kalo stakat tolo dadar,ikan masin ngan ikan goreng,xde la ak ltak kat cni..hee..
Tq for reading!

2 comments:

EZAN IDMA said...

sedpnye sis!! slrrp slrppp

Cahaya Puteri said...

haha..ce cube ce cube..senang sajo tu...;D